Veelgestelde vragen


Vragen van klanten

Algemene vragen

Werken jullie in mijn woonplaats?
Als wij voldoende experts in uw omgeving hebben, kunt u een expert boeken. Als er niet genoeg studenten in uw omgeving actief zijn, wordt dit meteen gemeld. Zo vult u niet tevergeefs een opdracht in.
Hoe snel kan ik hulp aan huis krijgen?
Ons platform is erop gericht om u binnen 24 uur aan een student te koppelen. U heeft dus binnen 24 uur een reactie en een datum/tijdstip voor hulp aan huis.
Kunnen jullie elk probleem oplossen?
Nee. Onze experts zijn prima in bijvoorbeeld het oplossen van problemen met uw e-mailinstellingen of een draadloos netwerk. Heeft u echter een kapotte harde schijf ander hardwarematig probleem, dan kunnen wij u helaas niet helpen. Onze studenten voeren geen hardware-reparaties uit.
Ik heb een klus doorgegeven. Wat gebeurt er nu?
Zodra u een klus heeft doorgegeven, leggen wij deze voor aan de experts in uw omgeving. Als een van de experts de klus aanneemt krijgt u een bevestiging dat een expert gevonden is en het tijdstip waarop de afspraak staat. Als het niet lukt om binnen 24 uur een expert te vinden, stellen wij u daarvan op de hoogte.
Kan ik achteraf betalen?
Ja! Bij ons betaalt u nooit vooraf. Pas als de expert bij u langs is geweest om u te helpen met uw vraag, betaalt u. Veilig en vertrouwd met iDeal.
Kan ik contant betalen?
Nee. Voor de veiligheid van u en onze experts worden alleen betalingen met iDeal geaccepteerd. Zo betaalt u op veilige wijze in uw vertrouwde omgeving van uw bank.

Veiligheid en privacy

Een vreemde student aan huis. Is dat wel veilig?
Iedere expert is door ons gescreend. Zo moet de student een uittreksel uit het diplomaregister aan ons over leggen en wordt zijn identiteit tevens vastgesteld door controle van zijn mobiele nummer en e-mailadres. Elke student wordt door ons handmatig toegevoegd aan de database. Dus niet iedereen kan zo maar expert bij Fiksi worden.
Verder vragen wij onze klanten de dienstverlening te waarderen. Als een expert beneden gemiddeld scoort of er klachten over hem zijn, wordt hij van het platform uitgesloten.
Als u een willekeurig loodgietersbedrijf belt, krijgt u ook een onbekende loodgieter aan huis. Daarin zit weinig verschil.

Vragen van studenten

Algemeen

Kan iedereen expert worden?
Nee. Om als expert via ons platform klussen binnen te halen, moet je aan een aantal eisen voldoen. In het kort: je moet een bèta-opleiding aan HBO of universiteit volgen. Of je hebt al een MBO-diploma ICT niveau 4 in je bezit. Verder moet je 18 jaar zijn. Wij controleren dit met je diplomauittreksel van DUO dat je in je profiel uploadt.

Als je geen geschikt MBO-diploma hebt maar wel een HBO- of universitaire bèta-opleiding volgt, zul je dit moeten aantonen met inschrijvingsbewijzen van de opleiding. Als je voldoet aan de criteria, wordt je profiel goedgekeurd en kun je aan de slag!
Moet ik mijn verdiensten opgeven bij de Belastingdienst?
Ja. De bijverdiensten die je genereert met de klussen via Fiksi, moet je opgeven bij je belastingaangifte. Als je met je inkomsten uit werk onder ongeveer € 6.500,-- per jaar blijft, hoef je hierover waarschijnlijk per saldo geen belasting te betalen. Maar je moet de inkomsten wel opgeven! Als je regelmatig klussen uitvoert, raden we je aan je in te schrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer aan te vragen. Je zult dan periodiek een BTW-aangifte moeten doen.

Profiel en dashboard

Mijn profiel is nog niet goedgekeurd. Hoe kan dat?
Wij keuren elk profiel handmatig goed. Voordat we tot de goedkeuring overgaan, zul je in je dashboard een aantal zaken verplicht moeten regelen. Anders kom je niet in de wachtrij voor goedkeuring.

Het volgende moet aanwezig zijn in je profiel:

  • een woonadres; dit bepaalt je primaire werkgebied;
  • een duidelijke profielfoto;
  • je e-mailadres en mobiele nummer moeten geverifieerd zijn;
  • een diplomauittreksel;
  • de kennis en competenties moeten zijn ingevuld.

Zolang je dit niet hebt gedaan, kom je niet in de wachtrij voor goedkeuringen.

Je kunt rechtsboven in het dashboard zien wat de status van je profiel is:

  • Rood: een of meer verplichte onderdelen zijn niet compleet;
  • Geel: de onderdelen zijn compleet, je staat in de wachtrij voor goedkeuring;
  • Groen: je profiel is goedgekeurd.

Als je op de balk rechtsboven klikt, krijg je een overzichtje van de hoofdonderdelen die wel of niet compleet zijn. Zo weet je waar je moet kijken.

Tip: de balken boven de verschillende profielonderdelen kleuren trouwens ook mee. Dus als je bijvoorbeeld geen diplomauittreksel uploadde, zal de balk daarboven rood kleuren. Na de upload wordt hij geel (in behandeling). Is alles in orde en je profiel is geheel goedgekeurd, dan krijgen de balken een oranje kleur.
Hoe lang duurt de goedkeuring?
Controleer eerst of je profiel compleet is, zie hierboven. Als je profiel compleet is en de statusbalk rechtsboven geel kleurt, streven we ernaar je profiel binnen twee werkdagen goed te keuren.

Mocht er toch iets mis zijn, ontvang je van ons een e-mail met daarin de reden voor afkeuring vermeld.
Moet ik altijd een diplomauittreksel uploaden?
Ja, ook als je (nog) geen MBO-4 ICT-diploma of ander getuigschrift van een relevante opleiding hebt. Wij gebruiken het diplomauittreksel namelijk op drie manieren.

Ten eerste is een diplomauittreksel een beveiligd, door de overheid uitgegeven document. Je kunt het op de site van DUO downloaden. Met het uittreksel kunnen we met grote zekerheid vaststellen dat je identiteit en geboortedatum kloppen. Tegelijkertijd hoeven we daarom niet te beschikken over bijvoorbeeld je BSN of paspoort- of ID-kaart. Wel zo prettig voor je privacy.

In de tweede plaats is het een middel om te controleren of je aan de opleidingseisen voldoet. Als je een MBO-4 ICT-diploma hebt, een propedeuse, bachelor of master van een bèta-opleiding, is daar geen twijfel meer over mogelijk. Maar ook als je die niet hebt, kan je vooropleiding (bijvoorbeeld HAVO of VWO) bevestigen dat het logisch is dat je nu een HBO- of universitaire studie doet.

Ten slotte gebruiken we het om profielgegevens in te vullen. Dit gebeurt automatisch, verkleint de kans op fouten en zorgt ervoor dat jij minder gegevens met de hand hoeft in te vullen. Gewoon omdat het kan. We zijn altijd een beetje nerdy gebleven, dus waarom niet automatiseren wat er geautomatiseerd kan worden?
Wanneer moet ik een inschrijvingsbewijs van de opleiding uploaden?
Het inschrijvingsbewijs van je opleiding moet je uploaden als je niet al een van de vereiste diploma's of getuigschriften hebt: MBO-4 ICT, propdeuse, bachelor of master van een bèta-opleiding. Daarmee kun je aantonen dat je een opleiding op HBO- of universitair niveau in een exacte richting volgt. Heb je bijvoorbeeld al een MBO-4 ICT-diploma of een propedeuse van een ICT-opleiding, dan hebben we daar genoeg aan en hoef je geen inschrijvingsbewijs meer te uploaden.
Wat moet ik doen terwijl ik op goedkeuring wacht?
Wij bevelen je van harte het Youtube-kanaal van The 8-Bit Guy aan. Net als wij begonnen op een Commodore computer in the 80s en tegenwoordig fulltime vlogger over retrocomputers. En natuurlijk linken wij dan naar een item over de Commodore 64...


Diversen

Algemeen

Zie ik daar Commodore computers op het inlogscherm voor experts?
Goed gezien! Kennelijk ken je je klassiekers en heb je verstand van computers! De founders van Fiksi (geboren in 1973 en 1974) groeiden in de jaren 80 op met deze fantastische machines en hebben er nog altijd een zwak voor.

De foto is genomen door Matthias Reidt, ergens in Berlijn. Hij gaf ons vriendelijk toestemming voor het gebruik van de foto, waarvoor dank!
GELD VERDIENEN